پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
سیر تدوین حدیث در شیعه
نوشته شده در 18 دی 1391
بازدید : 352
نویسنده : محمدرضا آذری
سیر تدوین حدیث در شیعه
سیر حدیث و تدوین و تنسیق آن نزد امامیه به نحوه دیگری است كه اكنون خلاصه آنرا از نظر خوانندگان می گذرانیم. 
مدار حدیث اهل سنت تا نیمه قرن دوم هجری نقل شفاهی و مستند آن حافظه روات بود. زیرا عامه بواسطه نهی خلیفه دوم از كتابت حدیث، بتدوین و ضبط آن نپرداختند. 
هروی (در كتاب ذم الكلام بنقل سیوطی در تنویر الحوالك از وی) از عبد الله بن دینار نقل كرده كه صحابه و تابعین، حدیث را نمی نوشتند و فقط بحفظ می سپردند. تا اینكه بواسطه گذشت زمان و در گذشت علماء، ترس نابودی حدیث پیش آمد. لذا عمر بن عبد العزیز به ابابكر حزمی نوشت: كه سنن و احادیث را جمع نماید. 
ولی در این عقیده اهل بیت رسالت مخالف بوده و علاوه بر دستور كتابت حدیث، خود به ضبط آن پرداختند. و چنانكه دیدیم ابن حجر و سیوطی حضرت علی و حسن (ع) را در شمار صحابه رسول اكرم كه نوشتن احادیث پیغمبر را روا می دانستند، شمرده اند. 
لذا اول كتاب حدیث، طبق نوشته شیعه و بعض عامه از آن علی بن ابیطالب (ع) و باملاء پیغمبر است[1]. و این كتاب نزد امام باقر وجود داشته كه حضرتش آنرا بحكم بن عتیبه نشان داده[2] و همچنین كتاب السنن و الاحكام و القضاء از آن ابو رافع آزاد كرده رسول خدا (ص) [3] و خزانه دار امیر المؤمنین (ع) است كه شیخ نجاشی (ص 5 رجال نجاشی طبع تهران) ویرا از متقدمان شیعه شمرده و اسناد خود را به كتاب او پیوسته و هم اوست كه برای اولین بار بتبویب اخبار پرداخت. 
فوت ابو رافع بنقل ابن حجر در تقریب[4] در سال 35 هجری بوده است (مطابق با اولین سال خلافت امیر المؤمنین (ع). ولی طبق نقل رجالیون شیعه، وی در جنگهای آنجناب شركت داشته. 
حتی نجاشی و استرآبادی مراجعتش را با امام حسن (ع) از كوفه بمدینه ذكر نموده اند. نجاشی نیز درباره وی می نویسد[5]
ابو رافع پس از درگذشت رسولخدا (ص) ملازمت امیر المؤمنین را اختیار نموده و در شمار برگزیدگان شیعه در آمد. چنانكه 





مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: